Knowledge Management

Knowledge Management

Verksamhetsutveckling | 1 timme och 27 minuter

Motsvarar ½ dag lärarledd utbildning

Beskrivning

Utforska möjligheterna med en online utbildning i Knowledge Management. Lär dig om den senaste tekniken och metoderna från bekvämligheten av ditt eget hem. Börja din resa mot expertis idag.

Utbildningen Knowledge Management fokuserar huvudsakligen på kompetenskartläggning och kompetensutveckling genom kunskapsöverföring. Genom att kartlägga såväl explicit som dold kunskap inom ditt företag kan du lägga grunden för att bibehålla värdefulla medarbetare och kompetenser. I utbildningen får du veta hur du kan motivera medarbetarna till att dela med sig av sina best practices för att förbättra verksamheten, eliminera risker och säkerställa att informationen inte går förlorad. Genom Knowledge Management kan du skapa snabbare tillväxt, få fler konkurrensfördelar och underlätta rekryteringen i ditt företag.

Utbildningen passar både dig som driver företag och dig som är anställd.

Relevanta nyckelord:Kollegialt lärande, Pedagogik, Utbildning, Kunskapsdelning, Reflektion, Feedback, Kompetensutveckling, Lärgrupper

Publicerad: 2019-01-21

Innehåll

  • Knowledge Management
  • Knowledge Manager
  • Dold och explicit kunskap
  • Kompetenskartläggning
  • Kompetensutveckling
  • SECI-modellen och kunskapsöverföring
  • Kodifiering och personifiering
  • Orsaker till att medarbetare inte delar med sig av kunskaper
  • Att motivera till kunskapsöverföring
  • Att bibehålla duktiga medarbetare
  • Att bibehålla kunskap inom företaget
  • Åtgärder för att skydda systemkritisk information
  • Att få gehör internt för förbättringsförslag
  • Riskhantering
  • Ledningssystem för kompetensförsörjning

Delmoment

0. Introduktion till kursen Knowledge Management

Utbildare Niclas Mårdfelt presenterar kursens innehåll och upplägg samt förklarar innebörden av Knowledge Management.

Under extramaterial finner du utbildarens PDF.

Längd: 6 minuter (Utbildningens totala längd: 1 timme och 27 minuter)

1. Vad finns det för kunskap?

2. Vad finns det för kompetens?

3. Vanliga skäl till att jobba med Knowledge Management

4. Rollen Knowledge Manager

5. Begreppet Knowledge ManagementProva!

6. Överföra kunskap

7. Kodifiering

8. Personifiering

9. Kodifiering och personifiering i praktiken

10. Motivera till kunskapsöverföring

11. Kompetenskartläggning i praktiken

12. Att bibehålla duktiga medarbetare

13. Inför att någon slutar

14. Verksamhetskritisk information

15. Att få gehör internt

16. Minimum för SMB-företag

17. Stora företag

18. Vidare studier

Kursmaterial

Anteckningar

Utbildningsbolag

Utbildningen ger diplom som visar att du har kunskaperna.



Bra jobbat!

Du har fullföljt utbildningen Knowledge Management och kan nu erhålla ditt diplom.

Tillbaka till utbildningen Erhåll ditt diplom

Visningsfilmen är slut

För att starta utbildingen Knowledge Management måste du först köpa den.

Tillbaka till utbildningen
Knowledge Management 706 1 2585

Kontakt